
VISIE

Eind 19de eeuw stichtten de Zusters van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Bunderen de Sint-Jozefsschool. Hun bedoeling was enerzijds om een school op te richten die onderwijs aanbood voor iedereen en anderzijds een school die toekomstmogelijkheden bood voor allen. Vanuit die traditie streeft onze school er ook vandaag naar om vooral een open school te zijn die leerlingen voorbereidt op hun maatschappelijke en persoonlijke ontplooiing. Daarvoor steunen we op vijf pijlers:
Kwalitatieve, brede vorming
We zijn een school die richtingen aanbiedt binnen de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit (voorheen ASO). Daarom willen we in deze pijler vooral focussen op het benutten van leerkansen in een krachtige leeromgeving. Om goed voorbereid aan het hoger onderwijs te kunnen starten, hebben leerlingen inzicht nodig in hun eigen sterktes en zwaktes. We begeleiden de leerlingen in hun keuzes naar de derde graad en het hoger onderwijs toe. Wij beseffen dat dit voor leerlingen geen evidentie is en dat niet alleen het cognitieve een garantie voor succes is. Voldoende zelfvertrouwen is dan ook een must. Daarom werkt de school aan een zorgbeleid om leerlingen ten volle op weg te helpen. Leren beperkt zich niet tot de lessen en de school, maar moet een blijvende levenshouding zijn. Dit impliceert een actief-kritische houding ten aanzien van media die hen omringen.
Aandacht voor respect
Respect betekent eerst en vooral respect hebben voor jezelf. Wie immers geen respect voor zichzelf heeft, kan dat onmogelijk opbrengen voor een ander. Respect voor jezelf vertrekt vanuit het zelfbeeld. Wij willen leerlingen een inzicht bijbrengen door hen bewust te laten reflecteren over hun lichamelijke en mentale gezondheid. Dit willen we ook realiseren via de vakoverschrijdende eindtermen lichamelijke en mentale gezondheid. We gaan ervan uit dat het voortdurend promoten van een gezonde levensstijl met voldoende lichaamsbeweging op termijn vruchten afwerpt. Wie ben ik en hoe sta ik ten opzichte van een groep? Van hieruit willen we respect verder opentrekken naar de ander en de omgeving, zowel lokaal als mondiaal. Aandacht voor duurzaamheidsvraagstukken is hier dus zeker op zijn plaats. Dit willen we ook realiseren via de vakoverschrijdende eindtermen duurzame ontwikkeling.
Solidariteit & verantwoordelijkheidszin
Wij zetten in op de toekomst van onze leerlingen. Dit is echter niet mogelijk zonder solidariteit en verantwoordelijkheidszin. Een toekomst bouw je immers niet alleen op, maar samen met anderen. Samenleven betekent zorg voor elkaar, solidariteit met de eigen omgeving, maar ook met de wereld. Je eigen verantwoordelijkheid opnemen beschouwen we als een voorwaarde hiervoor. Aan de hand van diverse acties proberen we de leerlingen hiervoor te sensibiliseren.
Zingeving en identiteit
Een zelfbeeld ontwikkelen willen we doen vanuit onze christelijk geïnspireerde visie. Als open school willen we de kans bieden aan elke leerling om zijn/haar eigen zingeving te laten ontdekken. Dit gebeurt enerzijds in de lessen godsdienst en wordt ook beleefd tijdens de vieringen. Anderzijds willen we leerlingen ook laten kennismaken met andere overtuigingen en levensbeschouwingen. Aandacht voor cultuur en filosofie tijdens de lessen en excursies past dan ook in dit kader. Dit willen we ook realiseren via de vakoverschrijdende eindtermen socioculturele en politiek-juridische ontwikkeling.
Aangenaam leer- en leefklimaat
Een aangenaam leefklimaat vinden we heel belangrijk omdat we dit als voedingsbodem beschouwen om onze andere vier pijlers ten volle te kunnen realiseren. Wie graag naar school gaat, is meer gemotiveerd en behaalt dus ook betere resultaten. Hierin past ten eerste de participatie van de leerlingen aan het schoolgebeuren. Door de kleinschaligheid van onze school kunnen leerlingen makkelijk de stap zetten naar leerkrachten en directie. Ook een CLB-medewerker is op vaste momenten beschikbaar voor de leerlingen. Een school is bovendien geen eiland, maar ingebed in een maatschappelijke omgeving. Ook met die omgeving willen we voortdurend in contact treden aan de hand van oudercontacten en sprekers. Excursies stimuleren de samenhorigheid en het groepsgevoel.
Wij beseffen dat wij als school dit alles niet kunnen bereiken zonder de actieve steun van leerlingen en ouders. Op die manier proberen we de tradities van de Zusters, kwalitatief onderwijs voor iedereen, verder te laten leven in de 21ste eeuw.